20 - 2001,5mLIVETICKET> 20

Bij De Nieuwe Kolk werken meer dan honderd mensen. Maar wie zijn zij eigenlijk? En wat doen ze allemaal? Maak kennis met onze medewerkers door deze reeks artikelen en kom zo te weten wat er gebeurt bij DNK. Zowel voor als achter de schermen. Deze keer: Patrick. Hij werkt op de afdeling ICT en zorgt ervoor dat alle digitale systemen binnen DNK zo goed mogelijk functioneren.

 Geen bedrijf kan meer zonder ICT. Dat is bij De Nieuwe Kolk natuurlijk niet anders. Van internet en telefonie tot infoschermen en spelcomputers. Je treft het allemaal in ons pand. Een van de drijvende krachten van onze ICT-afdeling is Patrick. Na een carrière als onder andere verkoper, gooide hij het over een andere boeg en besloot hij ICT’er te worden.

Stage in de computerwinkel
Na de middelbare school koos Patrick de studie Administratie. Daar werd de link met computers al snel gelegd. “Tijdens Administratie mocht ik stage lopen in een winkel; een computerwinkel wel te verstaan. Daar deed ik met name de administratieve taken, maar er kwam ook wel een stukje verkoop bij kijken.”

Na Administratie volgde de studie Bank- en Verzekeringswezen. “Toen ik daar in 2001 mee begon was het een booming sector, zeker met de euro die destijds op komst was.” Maar na een aantal jaar in de branche te hebben gewerkt, bleek het toch niet helemaal te zijn wat Patrick wilde. “Op een gegeven moment vond ik het niet zo interessant meer. Ik was in m’n werk als verzekeringsspecialist heel veel bezig met targets halen, maar daar werd ik niet gelukkig van.”

Terug naar de computerwinkel
In 2008 ging Patrick terug naar de winkel waar hij eerder stage had gelopen. “Ik ging computers verkopen. En op een gegeven moment kwamen daar extra functies bij. Ik werd inventarisatieleider, opleider van nieuw personeel en ik kreeg een stukje systeembeheer.” Dat laatste bleek een schot in de roos te zijn. “Systeembeheer vond ik dusdanig leuk dat ik besloot om daar verder mee te gaan.”

Doorgroeien bij DNK
En toen kwam DNK. “Op het moment dat ik besloot verder te gaan met systeembeheer, was er een vacature bij DNK voor een ICT’er. Er stond expliciet in de vacature dat ervaring niet vereist was, maar basiskennis wel. En dat was precies wat ik had met mijn achtergrond in de computerwinkel. Ik heb nog nooit zo snel een sollicitatiebrief klaar gehad als toen. Ik dacht: ‘ik schrijf gewoon en ik zie wel waar het schip strandt’.”

Patrick werd aangenomen. “In het begin was het echt wel eens lastig. Ik kwam binnen met basiskennis, maar verder moest ik vooral heel veel vragen. Daar kwam bij dat de ICT binnen DNK destijds complex was ingericht.” Maar, mede door corona, is er hard gewerkt om alle systemen te optimaliseren. Tegelijkertijd groeide Patricks kennis en kunde. “Als ik kijk waar ik zes jaar geleden stond en waar ik nu sta, dan denk ik dat het echt een hele goede keuze is geweest om bij DNK te gaan werken.”

“Het meeste heb ik de afgelopen jaren geleerd door te praten, zeker in de ICT werkt dat zo."

Altijd ontwikkelen
Als er één ding is dat de wereld van ICT typeert, is dat er altijd weer nieuwe ontwikkelingen en veranderingen gaande zijn. Dat maakt het werk veelzijdig. “En dat is het leukst. Geen dag is hetzelfde. Soms is het rustig zodat je kennis kan bijspijkeren, maar van het een op het andere moment kan dat omslaan omdat er een systeem uitligt. Ook in dat soort situaties moet je de rust bewaren en het overzicht houden.”

Samen kom je verder
“Het meeste heb ik de afgelopen jaren geleerd door te praten”, vertelt Patrick. “Zeker in de ICT werkt dat zo. Want één iemand weet nooit alles. Dat praten zit trouwens ook wel in de aard van het beestje hoor”, zegt Patrick, doelend op zichzelf. “Ik weet graag wat er speelt en wil benaderbaar zijn voor collega’s. Daarom loop ik regelmatig langs en maak ik praatjes met collega’s.”

Volgens Patrick is het belangrijkste binnen ICT dan ook “dat je met elkaar samenwerkt. Zorg dat je elkaar helpt. Dat is het allerbelangrijkste. Alleen kom je er niet. Ik kan collega’s helpen met hun ICT-problemen, maar andersom helpen collega’s mij ook door te delen waar ze tegenaan lopen. Zo kom je samen tot oplossingen en werk je samen naar één doel: de digitale omgevingen van DNK zo goed mogelijk laten functioneren, zowel voor medewerkers als voor de bezoekers.”

Vorige keer spraken we voorstellingsbegeleider, medewerker backoffice en secretarieel administratief medewerker Marloes. Heb je dat artikel nog niet gelezen? Klik dan hier.