20 - 2001,5mLIVETICKET> 20

veelgestelde vragen

Ik ben slecht ter been/slechtziend/zit in een rolstoel. Hoe kan ik bestellen?

Je kunt rolstoelplaatsen aan onze informatiebalie reserveren en telefonisch via 088-012-8888. De kassa van De Nieuwe Kolk is geopend van maandag t/m zaterdag van 8.00 uur tot 18.00 uur, op zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en tevens vanaf één uur voor aanvang van een voorstelling.

Ik heb nog een tegoedbon. Kan ik daarmee betalen via internet?

Heb je een tegoed op je account i.v.m. een annulering dan kun je daarmee betalen via de website. Een papieren tegoedbon kan alleen gebruikt worden als betaalmiddel bij onze informatiebalie.

Kan ik theaterbonnen gebruiken als betaalmiddel voor een voorstelling?

Ja, je kan je kaarten bestellen via onze website. Je theaterbonnen kan je niet in de bestelling verwerken, maar lever je bij de informatiebalie in. Het geld storten wij per omgaande retour op je bankrekening. Ook kun je je kaarten bij de informatiebalie bestellen en direct afrekenen.

Hoe werkt de Podiumcadeaukaart bij afrekenen via de website?

Je volgt de stappen voor het reserveren van je kaarten. Wanneer je je bestelling hebt geplaatst, kies je voor de mogelijkheid ‘betalen’, hier registreer je ook het nummer van je Podiumcadeaukaart. De pincode vindt je onder het zwart/zilveren kraslaagje op de achterzijde van de pas.

Ik heb telefonisch kaarten gereserveerd voor een voorstelling. Het te betalen bedrag is reeds afgeschreven van mijn rekening, maar ik heb nog geen kaarten ontvangen. Wat moet ik doen?

Je hebt via e-mail een bevestiging van je bestelling ontvangen. Deze e-mail bevat tevens je e-tickets. Deze zijn als bijlage toegevoegd.

Mag ik mijn huisdier meenemen?

Nee, afgezien van hulphonden zijn dieren niet toegestaan.

Wat kosten filmtickets?

De ticketprijzen variëren afhankelijk van de weekdag, het tijdstip en het soort film. Doordeweeks zijn de films iets goedkoper dan in het weekend en kinderfilms hebben voor zowel jongeren/kinderen als volwassenen een lagere ticketprijs. Voor 3D-films, LSR Vision-films of een lange film (150 min. of meer) hanteren we een toeslag. Bij events en specials hanteren we ook vaak speciale prijzen. Selecteer de gewenste voorstelling op de website om de bijbehorende ticketprijzen te bekijken.

Is de bioscoop ook toegankelijk voor mindervaliden?

Voor mindervalide bezoekers is De Nieuwe Kolk goed toegankelijk. Aan de voorkant van het gebouw is een invalideningang. In de parkeergarage onder De Nieuwe Kolk zijn invalidenparkeerplaatsen aanwezig. Vanuit de parkeergarage kun je via de lift de centrale hal bereiken. Alle bioscoopzalen zijn met de lift bereikbaar. In elke zaal (uitgezonderd Zaal 2) is een gelijkvloerse rij aanwezig, voor de overige rijen moeten treden worden belopen. Afhankelijk van de zaal zijn er twee of vier rolstoelplaatsen beschikbaar. Het boeken van deze plaatsen kan door (telefonisch) contact op te nemen met de bioscoopkassa op 088 – 012 88 88. DNK beschikt tevens over een invalidentoilet.

Is er ook ringleiding voor slechthorenden in de bioscoop aanwezig?

DNK beschikt over een ringleidingsysteem voor slechthorenden in de zalen van theater en bioscoop. Indien je daarvan gebruik wilt maken kun je dit voorafgaand aan de film aangeven bij de bioscoopkassa. Je krijgt dan een ontvangstkastje overhandigd, waarop een koptelefoon kan worden aangesloten. Ook is het mogelijk een lus op het ontvangstkastje aan te sluiten, die het signaal doorstuurt naar uw eigen hoortoestel.

Beschikken jullie over de Earcatch App voor blinden en slechtzienden? En ook over de Subcatch App voor doven en slechthorende?

Ja, daar beschikken wij over. Vereniging Bartiméus Sonneheerdt ontwikkelde de app in samenwerking met Soundfocus, om zo de bioscoopervaring voor blinden en slechtzienden te verbeteren. De app biedt vooral ondersteuning voor de stille periodes tussen dialogen in, die het lastig maken een film te volgen. Earcatch moet het makkelijker maken ook deze delen van een film te volgen met behulp van een voice-over, die de visuele elementen in de pauzes tussen dialogen beschrijft. Hierdoor krijgt de gebruiker een beter beeld van personages, gezichtsuitdrukkingen, de omgeving en natuurlijk ontwikkelingen in de verhaallijn.

Subcatch is ontwikkeld door Soundfocus en wordt beheerd door Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid (SAVT). De app is ontwikkeld met de technologie van de succesvolle app Earcatch, en is daarmee de langverwachte tegenhanger voor mensen met een auditieve beperking.

Hoe werken Earcatch en Subcatch?

Earcatch is de app die er voor zorgt dat blinde en slechtziende mensen een bioscoopfilm of tv-programma optimaal kunnen volgen met behulp van audiodescriptie. Via een koptelefoon horen ze een stem die precies beschrijft wat er tussen de dialogen door op het scherm gebeurt.
Met de komst van Earcatch is bioscoopbezoek nu ook aantrekkelijk voor mensen die blind of slechtziend zijn. Alle bioscopen en filmtheaters in Nederland kunnen vanaf nu deze nieuwe doelgroep van harte welkom heten. De innovatieve app stelt mensen met een visuele beperking in staat audiodescriptie te gebruiken tijdens Nederlandstalige films die vanaf september 2015 zijn uitgebracht. Voor een compleet overzicht van films en series die beschikbaar zijn kun je terecht op de website van Earcatch.

Subcatch biedt met toepassing van nieuwe technologie een effectieve oplossing voor het aanbieden van ondertiteling in de bioscoop via smartphone of tablet. Door te luisteren naar het geluid van de film is Subcatch in staat te synchroniseren, waardoor de ondertiteling automatisch met de film meeloopt.

Hoe kan ik kaarten kopen?

Kaarten zijn uitsluitend online te koop. Binnen De Nieuwe Kolk zijn ook twee ticketzuilen beschikbaar voor de aanschaf van bioscooptickets.

Heb ik een account nodig om kaarten te bestellen?

Om online kaarten te bestellen heb je een account nodig. Wij adviseren je om eerst in te loggen, voordat je begint met bestellen. Heb je nog geen account? Dan kunt je er hier één aanmaken. Heb je al een account, dan kun je hier inloggen.

Kan ik een 3D-film ook in 2D bekijken?

We proberen allereerst altijd om de meeste films zowel in 3D als in 2D te vertonen. Maar door afspraken met distributeurs of ruimtegebrek lukt dit niet altijd. Gelukkig hebben we dan altijd nog een ander alternatief om een 3D-film in 2D te kunnen bekijken. We verkopen namelijk speciale brillen die het 3D-effect omzetten in reguliere 2D projectie, zodat je alsnog de film op jouw favoriete manier kunt bekijken. Voor meer informatie over de 3D->2D-bril kun je bij de bioscoopbar terecht.

Waarom zijn sommige films duurder?

Het prijsverschil tussen de films hangt meestal af van de lengte van de desbetreffende films. Er wordt een onderscheid gemaakt in normale films en lange films. Lange films kunnen beperkter worden vertoond, waardoor dit deels gecompenseerd wordt in een licht verhoogde toegangsprijs.

Waarom moet ik 3D-toeslag betalen?

Voor iedere 3D-film wordt er een toeslag berekend. Voor een 3D-film exclusief 3D-bril betaal je de normale prijs + € 1,50 en inclusief 3D-bril de normale prijs + € 2,75. De toeslag wordt geheven omdat DNK voor 3D-films extra kosten maakt, zoals investeringen in speciale projectoren, duurdere filmhuur en de aankoop van 3D-brillen.

Kan ik bij een online aankoop aangeven of ik een 3D-bril nodig heb

Op internet is het mogelijk om een 3D-bril bij de film aan te schaffen. Je kunt na het kiezen van je stoel(en) in de zaal de 3D-bril aanschaffen.

Mag ik zelf een 3D-bril meenemen?

Indien je al eerder naar een 3D-voorstelling bent geweest en de 3D-bril hebt bewaard, kun je deze weer meenemen voor een andere 3D-voorstelling. Je betaalt dan geen € 2,75 maar slechts de € 1,50 toeslag.

Ik heb een bon/kaart (X) gekregen. Is deze bij jullie geldig?

Over het algemeen staat er op bonnen en kaarten duidelijk beschreven waar deze ingeleverd kunnen worden. Ook belangrijk is of de bon nog geldig is (binnen de houdbaarheidsdatum). Bonnen die over datum zijn, kunnen niet meer door ons verzilverd worden en zijn helaas niet meer in te nemen.

Ik heb een MaDiWoDo-bon/pas gekregen, is deze bij jullie geldig?

Jazeker, de benaming komt voort uit de dagen waarop deze geldig is: maandag t/m donderdag. De bon is helaas niet geldig op feestdagen en tijdens de kerstvakantie.

Let op: De MaDiWoDo-bon/pas is alleen geldig op de reguliere programmering (dus niet bij specials, de Ladies Night, marathons en andere evenementen).

Ik heb een Nationale (Digitale) Bioscoopbon gekregen, is deze bij jullie geldig?

Nationale Bioscoopbonnen zijn in het hele land, bij vrijwel alle bioscopen, inwisselbaar. Je kunt met de ‘nieuwe’ Nationale Digitale Bioscoopbon (pasjes) zowel bij de kassa, als online afrekenen. Met de ‘oude’ papieren Nationale Bioscoopbon kun je alleen bij de kassa zelf afrekenen.

Gaat film 'x' ook (nog) draaien bij DNK?

Natuurlijk willen wij graag alle goede en leuke films laten zien! Wat onze bioscoop vertoont, wordt begrensd door het aantal zalen (5) waarover we beschikken en door de tijdstippen waarop we films kunnen vertonen. Uiteindelijk moeten de filmdistributeurs toestemming geven om een film te mogen draaien, waardoor het soms niet mogelijk is om een bepaalde titel te krijgen. Zij maken die keuzes op basis van het aantal mogelijke speelmomenten, bezoekersaantallen en verwachtingen omtrent de filmtitel. Hierdoor kan het dus voorkomen dat een bepaalde film niet bij ons verschijnt, hoe jammer we dit zelf ook vinden.

Hoeveel weken zal film 'x' draaien?

Hoe lang een film draait in onze zalen is afhankelijk van het succes van de film in kwestie en de wekelijkse komst van nieuwe filmtitels. Het is dus niet mogelijk om op voorhand precies te bepalen hoeveel weken een film zal draaien. Je kunt er wel van uitgaan dat de ‘grotere’ films in ieder geval verscheidene weken te zien zijn.

Wanneer kan ik voor komende week kaarten kopen?

Vanaf maandagmiddag 18.00 uur kunnen er online kaarten worden gekocht voor de voorstellingen die geprogrammeerd staan voor de nieuwe speelweek. Een speelweek loopt altijd van donderdag t/m woensdag. Op de maandag verschijnt dus het programma dat vanaf de donderdag zal ingaan.

Waarom kan ik pas vanaf maandag kaarten kopen voor een film die op donderdag gaat draaien?

Het filmoverzicht is gelinkt aan de programmering in de bioscoop. Omdat het programma elke week wordt aangepast aan de wensen van de bezoeker is het pas op maandagavond beschikbaar voor de komende filmweek. Een filmweek loopt in Nederland altijd van donderdag t/m woensdag.

Ik vind het erg warm/koud in de zaal, wat kan ik doen?

De temperatuur in onze zalen past zich automatisch aan de buitentemperatuur en het aantal bezoekers aan. Dit wordt permanent gecontroleerd. Wanneer je de temperatuur als abnormaal warm of koud ervaart, kan je je tot een van onze medewerkers wenden. Zij zullen de temperatuur in de zaal extra controleren en indien nodig actie ondernemen. Om het probleem zo goed mogelijk te kunnen aanpakken vragen wij je ook je rij- en zetelnummer door te geven. Zo kan onderzocht worden in welke zaal en op welke plaatsen in de zaal luchtstromen eventueel als hinderlijk ervaren worden. We beschikken over een milieuvriendelijke klimaatsysteem, dat echter tijd vergt om over te schakelen van verwarmen naar koelen. Dit kan in het tussenseizoen (lente – herfst) mogelijk enkele overgangsuren een minder resultaat opleveren, indien het bijvoorbeeld overdag nog zeer warm is, maar ’s avonds sterk afkoelt.

Wat moet ik doen als ik niet in de Wise app kan inloggen?

Afhankelijk van of je een IOS of Android apparaat hebt, kun je het volgende doen:

IOS: klik in het inlogscherm van de Wise app op  “Kies je bibliotheek”. Kies vervolgens Assen. Log daarna in met je eigen gegevens.

Android: verschijnt er bij het openen van de Wise app een zwart scherm met onderaan kies je profiel? Kies dan Assen.
Werkt dit niet? Installeer dan opnieuw de app en log opnieuw in.

Ervaar je nog steeds problemen? Wellicht heb je een onjuist wachtwoord gebruikt. Reset je wachtwoord door op de inlogpagina van “Mijn bibliotheek” te klikken op “Nieuw wachtwoord aanvragen”.

Wat moet ik doen als ik mijn bibliotheekpas kwijt ben?

Als je je lenerpas bent kwijt geraakt, moet je dit zo snel mogelijk melden bij leneradministratie van de bibliotheek. Dit kan telefonisch gedaan worden. Je pas wordt dan geblokkeerd, zodat er geen misbruik van kan worden gemaakt. Je blijft namelijk verantwoordelijk voor materialen die met je pas zijn geleend, ook als je lenerpas op het moment van lenen niet in je bezit is.
Als je vervolgens een nieuwe lenerpas aanvraagt moet je een geldig legitimatiebewijs tonen. Aan het aanvragen van een duplicaatpas zijn kosten verbonden.

Hoe kan ik een (adres) wijziging doorgeven?

Geef adreswijzigingen, wijziging van rekeningnummer e.d. zo spoedig mogelijk door aan de bibliotheek waar je lid bent. Doorgeven van wijzigingen kan per e-mail, telefonisch of in de bibliotheek.

Wanneer en hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

Voor de eerste keer ga je een contractperiode van 1 jaar aan, tenzij je abonnementsvorm voor een kortere duur bent overeengekomen, zoals een maandabonnement. Alleen in het eerste jaar kun je niet tussentijds opzeggen.
Je kunt je abonnement tussentijds opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De opzegging gaat in per de 1e van de maand. Hierbij brengen we €5,- administratiekosten in rekening.
Opzeggen kan per brief, e-mail, telefonisch of aan de balie in de bibliotheek.

Waar kan ik zien hoe lang mijn abonnement geldig is?

Hoe lang je abonnement geldig is, kun je zien nadat je bent ingelogd op je Persoonlijke pagina:
Ga in ‘Menu van …’ naar ‘Mijn gegevens’.
Onder ‘Abonnement en voorkeuren’ vind je de vervaldatum.

Op welke leeftijd kunnen kinderen lid worden?

Met (voor)lezen kun je niet vroeg genoeg beginnen. Daarom kunnen kinderen al direct na de geboorte lid worden. Tot en met 18 jaar is het lidmaatschap zelfs helemaal gratis.
We hebbende actie Boekstart. Ouders van pasgeboren baby’s ontvangen een brief van de gemeente met hierin een BoekStartwaardebon. Met deze bon kun je het BoekStartkoffertje ophalen in de bibliotheek en je gelijk je baby gratis inschrijven als lid.
De bibliotheek heeft een speciale hoek ingericht met baby-, dreumes- en peuterboekjes. Je baby kan deze boekjes gratis lenen.
Ook om te stimuleren dat kinderen al jong lid worden, organiseren de bibliotheken rond januari/februari De Nationale Voorleesdagen. Peuters en kleuters die dan lid worden, krijgen een leuk cadeautje (zolang de voorraad strekt).

Hoe kom ik aan een inlogwachtwoord?

Je kunt alleen inloggen op de catalogus als je lid bent van de bibliotheek. Als je lid wordt, ontvang je een eenmalig wachtwoord waarmee je kunt inloggen.

Wachtwoord wijzigen
Na de eerste keer inloggen, dien je je eenmalige wachtwoord te wijzigen in een zelfgekozen wachtwoord. Bij het inloggen krijg je hierover een melding.

LET OP: Je wachtwoord is hoofdlettergevoelig. Daarnaast is het niet meer mogelijk om een pipe-teken ( | )  te gebruiken in een wachtwoord. Heb je wel een wachtwoord met dit pipe-teken dan kun je daardoor niet meer inloggen of daar problemen mee ondervinden. Vraag daarom een nieuw wachtwoord aan. Dit kan via “MijnMenu” in je bibliotheekportal via: “Wachtwoord kwijt/wachtwoord vergeten” of aan de balie van De Nieuwe Kolk.

In plaats van je lenersnummer kun je ook inloggen met een gebruikersnaam. Een gebruikersnaam kun je opgeven en/of wijzigen via Mijn gegevens . Een gebruikersnaam moet uit minimaal 4 tekens bestaan.

Inloggegevens vergeten
Ben je je inloggegevens vergeten, dan kun je deze gegevens hier opvragen. Je ontvangt je gegevens dan per mail. Een nieuw wachtwoord kun je ook opnieuw aanvragen met de knop “nieuw wachtwoord aanvragen” op de aanmeldpagina.

LET OP: Uit veiligheidsoverwegingen is na vijf foute pogingen je pas voor een dag geblokkeerd. Probeer een dag later nogmaals in te loggen

Wat is de attenderingsservice/aanwinstenmail en hoe werkt het?

Via de persoonlijke pagina kom je bij de Attenderingsservice (Aanwinstenmail). Dit is een dienst van de Drentse bibliotheken die je informeert over aanwinsten in door jouw geselecteerde rubrieken. Je ontvangt ongeveer eens per maand een overzicht van de aanwinsten thuis in je mailbox.
Standaard staat bij de attenderingsservice niets ingevuld. Wil je gebruik maken van deze dienst, klik dan links in de lijst ‘Beschikbare abonnementen’ op het plusje achter de rubriek waarop je je wilt abonneren. Als je een rubriek geselecteerd hebt, verschijnt deze rechts in het scherm onder de noemer ‘Reeds geabonneerd op’. Voor deze rubrieken ontvang je een lijst met nieuwe aanwinsten.

Het opzeggen van rubrieken en/of weer andere toevoegen van rubrieken werkt op soortgelijke wijze. Wil je de lijst niet meer ontvangen of heb je een ander e-mailadres? Wijzig dit dan onderin de toegezonden lijst.

Ik wil zelf een recensie toevoegen, een lijstje maken etc. Kan dat?

In de catalogus kun je zelf recensies toevoegen, waarderingen toekennen, taggen en eigen lijstjes aanleggen.
Om van alle nieuwe mogelijkheden gebruik te kunnen maken, moet je wel lid zijn van de bibliotheek en een nickname (cWiseprofiel aanmaken) aanmaken. Kijk bij faq: Hoe kom ik aan een Nickname?
Waarderen
Heb je bijvoorbeeld een boek gelezen dat je geweldig vond (of juist niet), laat het anderen weten. Dat kan door het boek een waardering te geven en/of door een recensie te schrijven.
Log eerst in en zoek het boek, de dvd e.d. op waarop je een reactie wilt geven. Klik in het blokje ‘Wat vind jij’ [afbeelding] op wat je wilt doen of klik op één van de tabs onderaan. Volg verder de aanwijzingen op het scherm. Als je er niet uit komt, kun je voor een uitleg op het vraagteken klikken. Op dezelfde manier kun je aan boeken, dvd’s e.d. zelfgekozen tags (trefwoorden) toekennen en favorietenlijstjes aanleggen.
Snuffelen bij anderen
Wat is er leuker dan in de boekenkast van een ander te neuzen? Door het maken van lijstjes ontstaat je eigen virtuele boekenplankje. Ook anderen kunnen jouw lijstjes zien. Zo kun je in de catalogus op zoek gaan naar vrienden en wie weet breng je elkaar op ideeën!

Kan ik mijn openstaande betalingen via iDEAL betalen?

Ja, dat kan nadat je bent ingelogd. Volg dan de volgende stappen:
Ga naar Financiële posten.
Het detailscherm laat de openstaande posten zien. Klik op ‘Afrekenen’.
Geef in het keuzevakje aan bij welke bank je bent. Daarna kom je de beveiligde betaalomgeving. Volg verder de instructies op het scherm.
Let op: Het minimum bedrag voor iDEAL-betalingen is € 4,-. Wil je een kleiner bedrag betalen, stort dan onder ‘Tegoed storten’ minimaal € 4-. Onder ‘Totaal via iDEAL’ kun je een kleiner bedrag invullen. Na afrekenen blijft het restant bij je tegoed staan.

Kan ik titels uit de collectie van de bibliotheek reserveren?

In de catalogus van de bibliotheek vind je alle materialen die de Drentse bibliotheken in hun collecties hebben. Is wat je zoekt uitgeleend of niet in je eigen bibliotheek aanwezig, dan kun je dat reserveren. Dat kan op meerdere manieren. Lees hier hoe.

Hoe lang duurt het voordat net verschenen boeken, dvd's e.d. in de bibliotheek zijn?

Als de bibliotheek besluit een nieuw boek, dvd e.d. aan te schaffen, duurt het gemiddeld ongeveer twee maanden voordat deze in de bibliotheek is.

Vaak kan het ook sneller:
Boeken waar veel vraag naar wordt verwacht, kopen de bibliotheken via een versnelde procedure in waardoor ze eerder beschikbaar zijn, meestal binnen enkele weken. Bibliotheek DNK heeft een abonnement waarmee we Express Titels uit de Top 10 eerder in huis hebben. Voor deze boeken geldt dat ze niet gereserveerd kunnen worden en dat ze een leentermijn van 14 dagen hebben. Aan het lenen zijn geen extra kosten verbonden.

Heeft de bibliotheek ook boeken voor mensen die slechtziend of dyslectisch zijn?

Iedereen die slechtziend of dyslectisch is, verwijzen we graag door naar de website Passend Lezen! Deze website biedt toegang tot een grote collectie boeken, kranten en tijdschriften in verschillende leesvormen. Als lid van de Bibliotheek heb je gratis toegang tot meer dan 80.000 gesproken boeken. Klik hier voor meer informatie over het gratis lidmaatschap van Passend Lezen.

Wat kan ik precies met de QR-code?

Als je in de catalogus iets tegenkomt dat je in de bibliotheek wilt gaan lenen, hoef je dat niet
meer op een kladje te noteren, maar kun je met de QR reader op je smartphone de code(s) scannen en je hebt meteen alle belangrijke informatie meteen bij de hand, inclusief de vindplaats in de bibliotheek.

Heeft de bibliotheek ook bladmuziek?

Je kunt de bladmuziek via de catalogus vinden en gratis reserveren en afhalen in je eigen bibliotheek.

Hoe moet ik inloggen?

Inloggen doe je met je lenernummer (op de lenerpas) Deze bestaat uit 10 of 14 cijfers. Deze moeten achter elkaar, zonder spatie ingetikt worden.

Gebruikersnaam
Als alternatief voor het lenernummer kun je ook een gebruikersnaam opgeven.
De gebruikersnaam kun je, als je bent ingelogd, aanmaken onder ‘Mijn gegevens’.

Pincode
De pincode is je geboortedatum zonder jaartal:
bijvoorbeeld 16 februari = pincode 1602; 4 november = pincode 0411.
De pincode moet je wijzigen als je bent ingelogd, onder de knop ‘ Mijn gegevens’. Kies een wachtwoord dat je goed kunt onthouden, maar niet makkelijk te raden is door iemand anders. Het wachtwoord heeft 6 tekens of meer. Het mogen hoofdletters, kleine letters, cijfers of andere tekens (behalve # en &) zijn, aan elkaar geschreven.

Ik heb teveel foute inlogpogingen. Wat nu?

Na vijf foutieve inlogpogingen is je pas voor een dag geblokkeerd. Probeer het de volgende dag nog een keer. Controleer je inloggegevens door ze hier op te vragen. Je krijgt ze dan per mail toegestuurd. Geen email? Neem dan contact op met de bibliotheek.

Gebruikersnaam vergeten?

Het is altijd mogelijk om aan te melden met je pasnummer in plaats van gebruikersnaam.
Als je bent aangemeld kun je je gebruikersnaam zien en wijzigen.

Wachtwoord kwijt?

Ben je het wachtwoord vergeten? Klik hier om je inloggegevens per e-mail toegestuurd te krijgen. Geen e-mail? Vraag in de bibliotheek om een (tijdelijk) nieuw wachtwoord

Hoe kan ik de uitleentermijn verlengen?

Voor het verlengen van de uitleentermijn hoef je niet naar de bibliotheek te komen. Je kunt verlengen na het inloggen op deze website. Klik na het inloggen op “Mijn Bibliotheek(gebruikersnaam)” en je komt bij je persoonlijke gegevens.
Ook kun je de bibliotheek tijdens de openingsuren bellen om de uitleentermijn te laten verlengen. Houd hierbij s.v.p. je bibliotheekabonnement(en) bij de hand voor het lidmaatschapsnummer(s). Verlengen kan maximaal 2 keer en is alleen mogelijk wanneer het materiaal niet voor iemand anders is gereserveerd. De verlenging geldt als een uitlening en wordt afgetrokken van het totaal aantal leenstrippen op je abonnement.

Ik ben lid in Assen en wil lenen in Rolde, kan dat?

Ja, dat kan. Je pasje is geldig bij álle bibliotheken en bibliobussen in Drenthe. Je kunt dus lenen en terugbrengen bij elke (mobiele) vestiging binnen de provincie.

Waar kan ik zien hoeveel leenstrippen ik nog heb?

Hoeveel leenstrippen je nog hebt, kun je zien op je persoonlijke pagina (eerst inloggen) bij “Financiële posten”. Het aantal leenstrippen staat ook op de uitleenbon die je krijgt in de bibliotheek.

Wat moet ik doen als mijn leenstrippen op zijn?

Als je leenstrippen van je basis-abonnement op zijn voordat je abonnement verlengd moet worden, kun je overstappen naar een groot-abonnement. Het nieuwe groot-abonnement wordt weer voor een jaar afgesloten ingaande de maand dat je overstapt. Er vindt een verrekening plaats met de reeds betaalde kosten voor het lopende abonnement.
Voorbeeld:
Je hebt een basis-abonnement met vervalmaand maart. In oktober zijn je 125 leenstrippen al op. Je betaalt voor een groot-abonnement dat nu geldig is tot 1 november van het volgende jaar. Daarvan wordt het bedrag afgetrokken voor de periode dat je basisabonnement nog geldig was

Kan ik mijn bibliotheekpas meenemen op vakantie?

Wanneer je in Drenthe verblijft, kun je als bibliotheeklid bij een andere bibliotheek in Nederland op basis van gastlenen boeken en media lenen bij DNK (zowel voor volwassenen als jeugd). Ga naar de balie van De Nieuwe Kolk om gastlenen te activeren. Gastlenen is op basis van het bibliotheekreglement van de bibliotheek waar je de materialen leent. Vergeet niet je pas mee te nemen.
Daarnaast is het bij DNK ook  mogelijk om een maandabonnement op de bibliotheek aan te schaffen.

Hoe kan ik een tip insturen over een aan te schaffen boek?

Ben je op zoek naar een boek dat niet aanwezig is in de bibliotheek? Een boek dat je graag wilt lezen en waarvan je denkt: “dat zal de bibliotheek wel hebben?”. Tip ons dan. Dit doe je door in te loggen in ‘Mijn Bibliotheek’. Klik daarna op de knop ‘Tip je bibliotheek’ in ‘Mijn menu’.

Na het insturen van je tip kijken we of dit boek in onze collectie past. Als we besluiten het boek aan te schaffen, dan duurt het meestal enkele weken voor het in de catalogus staat. Uiteraard kun je het dan reserveren.

 

Maakt de bibliotheek van DNK deel uit van het Drents Netwerk Bibliotheken?

De bibliotheek van DNK maakt deel uit van het Drents Netwerk Bibliotheken.

Als gebruikers van de Asser bibliotheek heb je de faciliteiten van alle Drentse bibliotheken tot je beschikking. Dit houdt in dat de totale collectie voor je beschikbaar is. De collectie is vindbaar via de gezamenlijke catalogus van de Drentse bibliotheken. Lenen, reserveren, verlengen en terugbrengen van materialen kan via elke aangesloten bibliotheekvestiging. De bibliotheken hanteren een uniform tarief.

Als lid van de bibliotheek heb je meer dan een miljoen titels onder handbereik die je kunt lenen en terugbrengen in elke Drentse bibliotheek. Om een bibliotheek uit het Drents Netwerk te selecteren ga je naar: Bibliotheken Drenthe