De lesprogramma’s met bijbehorende boeken en materialen worden verzameld in de Werkplaats Educatie. Klarina gaat hiermee naar scholen om voor te lezen, en om met kinderen erover te praten. Op de foto: Klarina met Harry, hoofdpersonage uit het prentenboek ‘Een huis voor Harry’.
Bij De Nieuwe Kolk werken meer dan honderd mensen. Maar wie zijn zij eigenlijk? En wat doen ze allemaal? Maak kennis met onze medewerkers door deze reeks artikelen en kom zo te weten wat er gebeurt bij DNK. Zowel voor als achter de schermen. Deze keer: leesmediaconsulent Klarina. Volgend jaar viert ze haar 40-jarig jubileum bij de bibliotheek in Assen. Nog altijd pakt Klarina nieuwe projecten op en zet ze zich in voor leesbevordering en –motivatie bij kinderen.
Het begin van vier decennia
Eind jaren 70, na de havo begon Klarina aan de pedagogische academie in Assen, wat nu de pabo is. “Ik heb altijd gedacht dat ik in het onderwijs zou gaan werken, maar in die tijd was er geen werk te krijgen. Het was het tegenovergestelde van nu. Uiteindelijk kreeg ik door de werkverruimende maatregel een jaar lang werk op een basisschool in Rolde. Dat betekende ook mijn eerste kennismaking met de schoolbibliotheek.”
Terwijl Klarina haar eerste stappen zette in het werkveld, kwam er een vacature voorbij. “Bij de bibliotheek van Assen hadden ze een vacature en ik dacht gelijk: dat is iets voor mij! Ik solliciteerde en werd uitgenodigd voor een gesprek. Uiteindelijk kon ik voor 20 uur per week aan de slag als jeugdbibliothecaris op een filiaal in Assen, maar ik moest er wel een opleiding naast doen, namelijk de parttime opleiding tot bibliothecaris openbare bibliotheken (P.O.B.O.B).” Na vier jaar had Klarina haar diploma op zak.
En zo begon Klarina als jeugdbibliothecaris op filiaal Noord in Assen. Een filiaal dat later werd samengevoegd met een andere locatie tot één filiaal in winkelcentrum ‘t Forum. “En ik ben toen meeverhuisd”, vertelt Klarina. “Daar werkte ik ook nog op de biebvloer, dat doe ik nu niet meer. Ik had destijds wel contact met scholen, maar niet zoveel als nu. Dat intensieve contact kwam pas na de verhuizing van 2012.”
Leesmediaconsulent
In 2012 werd De Nieuwe Kolk geopend, zoals we die nu kennen. Dat betekende dat de bibliotheek opnieuw verhuisde en daarmee ook Klarina’s functie veranderde. “Sinds die tijd ben ik leesmediaconsulent. Dat houdt in dat ik mij samen met de leescoördinatoren op scholen inzet om lezen te bevorderen bij kinderen, en om ze enthousiast te maken voor het lezen van boeken.
Dit doen we vanuit ABOS, Asser bibliotheek op school. Dit is een onderdeel van DNK. Hiermee schrijven scholen zich in voor lesprogramma’s van de bibliotheek. Voor deze programma’s ga ik naar scholen toe om bijvoorbeeld voor te lezen en om over boeken te vertellen met bijpassende materialen. Scholen kunnen kinderen leren lezen, maar vanuit de bibliotheek moeten wij zorgen dat de kinderen met plezier blijven lezen!”
Leesbevorderaars van de toekomst
Klarina werkt niet alleen samen met basisscholen om kinderen enthousiast aan het lezen te krijgen. “We werken al heel lang erg fijn samen met de pabo hier in Assen. We werken met de taaldocent daar en met de studenten. Studenten kunnen ons bijvoorbeeld helpen met het ontwikkelen van plannen voor scholen, maar ook met andere projecten.”
“Studenten zijn blij met de kansen die ze bij ons krijgen en de ervaring die ze op kunnen doen. Ik vind het andersom heel leuk om met de studenten en taaldocenten samen te werken! De pabo-studenten zijn natuurlijk de leesbevorderaars van de toekomst. Zij ontwikkelen in opdracht programma’s voor ons aanbod aan kindcentra. Daarnaast tippen we elkaar graag nieuwe titels.”
Nog niet klaar
Ook na 40 jaar in de bibliotheek ziet Klarina nog heel veel kansen. “Er is geen training of scholing waar ik me niet voor aanmeld. Ik ben heel leergierig en wil graag nieuwe dingen toepassen in mijn werk voor DNK.”
Daarnaast stort Klarina zich nog altijd op nieuwe projecten. “Zo werken we bij DNK nu met Bereslim [aanbieder van digitale prentenboeken – red.] aan een project voor leesbevordering bij peuters. We laten in dit project prentenboeken en geanimeerde verhalen naast elkaar bestaan. Ik hoop dat we dit in 2024 kunnen laten zien in DNK-NXT.”
Een van de mooiste dingen van haar werk is voor Klarina hoe ze sommige kinderen bereikt met boeken en verhalen. “Soms is er de discussie of griffelboeken, meer literaire kinderboeken, wel geschikt zijn voor een hele schoolklas en of minder taalvaardige kinderen dan niet afhaken. In de praktijk zie ik dat dat gewoon kan. Het zijn soms júíst die kinderen die terugkomen naar de bibliotheek, voor dat ene boek waar ze juf Klarina over hebben gehoord. Ik vind het zo fijn als dat gebeurt!”
Vorige keer spraken we lichttechnicus Peter Ywe over zijn werk bij DNK. Heb je dat artikel nog niet gelezen? Klik dan hier.