Digitale Speeltuin
BASISPAKKET
In DNK-NXT gaan jonge uitvinders op een speelse en interactieve manier aan de slag met verschillende digitale uitvindingen en technologieën. De leerlingen worden voorgelezen uit het boek Keepvogel, dat gaat over uitvinden en ontdekken. Daarnaast leren ze digitaal lezen met Bereslim. Ze ontdekken de Bluetooth-techniek door te experimenteren met apps en robots. Ook maken ze kennis met green screen-technieken, zodat ze in een echt boek kunnen verschijnen door middel van beeldbewerking en fototrucs. Verder gaan de leerlingen aan de slag met het verwerken van hun eigen tekeningen in een creatieve dromenstorm.
Met dit programma draagt de Asser Bibliotheek bij aan de digitale geletterdheid van leerlingen, waarbij ze praktische kennis en vaardigheden ontwikkelen op het gebied van digitale systemen, media en informatie. Daarnaast leren ze ontwerpen en maken door creatief te zijn met digitale technologie.
Een belangrijke voorwaarde voor dit programma is dat er voldoende begeleiders aanwezig zijn. Van de begeleiders wordt verwacht dat zij actief deelnemen aan de onderdelen en zelf ook iets leren.
Kenmerken:
- ABOS-lijn Digitale Geletterdheid
- voor groep 3 en 4
- bibliotheekbezoek
- duur: 1,5 uur
Bijbehorende competentie(s):
- computational thinking
- mediawijsheid
Er wordt gewerkt aan de kerndoelen digitale geletterdheid, zodra deze er zijn toetsen we de digitale geletterdheid programma’s opnieuw. Ben je benieuwd naar de nieuwe conceptkerndoelen 2024, klik dan verder in bovenstaande link.
