20 - 2001,5mLIVETICKET> 20

Nederlandse Bach Academie

concert

Genre: Muziek

Na 10 jaar vol toewijding van de dirigent, enthousiaste koorleden, ijverige muzikanten en bevlogen solisten en meer, komt er dit jaar een eind aan de concerten van de Nederlandse Bach Academie. Vanwege de coronacrisis konden de vele activiteiten die gepland waren jammer genoeg niet doorgaan. Deze situatie en de onzekerheid waar het de komende jaren betreft, heeft het besluit om de activiteiten van de NBA te beëindigen extra kracht bijgezet.

Om passend afscheid te nemen van de concerten en de bezoekers, volgen er dit najaar twee daverende slotconcerten. In Leeuwarden op 13 november in de Grote Kerk en in Assen op 14 november in De Nieuwe Kolk.

Op het programma staan het Jubilate Te Deum van Händel en het Requiem van Fauré, onder begeleiding van Hoite Pruiksma als dirigent en Hanneke Wierenga als concertmeester. De stukken worden uitgevoerd door het groot- en kleinkoor van de NBA. De solopartijen van het Te Deum & Jubilate worden gezongen door de sopranen Renée Brunt en Sophia Faltas, Eske Tibben (alt), Jeroen Helder (tenor) en Ben Brunt (bas). De solopartijen uit het Requiem van Fauré zullen gezongen worden door Ben Brunt (bas) en Sophia Faltas (sopraan).

(Ticketprijzen zijn inclusief garderobe en pauzedrankje)

Dit concert is geprogrammeerd bij DNK door een extern gezelschap en maakt geen onderdeel uit van onze reguliere programmering.

Let op: De Rijksoverheid verplicht bezoekers vanaf 13 jaar om bij hun bezoek de QR-code van hun coronatoegangsbewijs te tonen, in combinatie met een geldig identiteitsbewijs (vanaf 14 jaar). Deze QR-code, op je smartphone of in print, kan online en telefonisch worden opgevraagd. Lees hier meer over het Coronatoegangsbewijs.

Deze voorstelling staat niet meer op de agenda. Voor een overzicht van ons speelprogramma ga je naar agenda & tickets

Utrecht Te Deum and Jubilate van Händel

Utrecht Te Deum and Jubilate is de algemene naam voor een heilige koorcompositie in twee delen, geschreven door George Frideric Händel ter ere van het Verdrag van Utrecht, dat de Vrede van Utrecht in 1713 vestigde en de Spaanse Successieoorlog beëindigde.
Queen Anne van Groot-Brittannië was zo tevreden over de vredesbesprekingen, dat zij G.F. Händel de opdracht gaf tot het componeren van Utrecht Te Deum en Utrecht Te Jubilate. Händel voltooide de stukken in januari 1713, enkele maanden voor het tekenen van de vrede op 11 april. De eerste uitvoering vond plaats op 7 juli 1713 in St Paul’s Cathedral in Londen.
Toch was de Vrede van Utrecht voor heel Europa bijzonder belangrijk: ze garandeerde dat er een kwarteeuw geen oorlogen werden gevoerd – een ongekend feit in de Europese geschiedenis tot dan toe.
De Vrede van Utrecht mag ons als Nederland dan wel niets hebben opgeleverd, we hielden er in elk geval Händels meeslepende stuk aan over. Muziek kent geen grenzen. Het is Händel op zijn best.

Requiem van Fauré

“Een heel menselijk gevoel van hoop in eeuwige rust.” Zo omschreef de Franse componist Gabriel Fauré (1845-1924) zijn Requiem. Waar de meeste requiems verdoemenis en rouw verklanken, heeft Fauré juist een requiem vol hoop gecomponeerd. Maar dat ging niet vanzelf: het was een proces dat wel 23 jaar zou duren. Maar bovenal had Fauré een heel andere visie op de dood dan in deze requiems te horen was. “Een gelukkige bevrijding, een streven naar geluk hierboven in plaats van een pijnlijke ervaring,” zo beschouwde Fauré het sterven. En dat uitte hij in de hoopvolle en ingetogen klanken van zijn Requiem: “Mijn Requiem is zachtmoedig van temperament, zoals ikzelf,” zei hij erover.
Een requiem passend bij de laatste concerten van de Nederlandse Bach Academie.