Bij De Nieuwe Kolk werken meer dan honderd mensen. Maar wie zijn zij eigenlijk? En wat doen ze allemaal? Maak kennis met onze medewerkers door deze reeks artikelen en kom zo te weten wat er gebeurt bij DNK. Zowel voor als achter de schermen. Deze keer: Marloes. Zij is voorstellingsbegeleider, medewerker backoffice én secretarieel administratief medewerker. Marloes zet zich dus voor én achter de schermen in bij DNK, met name om de gang van zaken rondom voorstellingen zo goed mogelijk te laten verlopen.
Goedlachs en altijd in voor een praatje, zo kennen we Marloes bij DNK. Zo is ze op kantoor, en op de vloer. Inmiddels werkt Marloes ruim een jaar bij ons. En wat begon als een re-integratieplek heeft zich nu uitgebreid tot een enorm veelzijdige functie. “Mijn hart ligt bij het werk op de vloer, maar ik zie ook dat de voorkant absoluut niet zonder de achterkant kan.”
Van ALO tot theater
Dat Marloes nu zo’n veelzijdige baan heeft in ons theater, lag niet per se voor de hand. “Ik ben begonnen op de ALO, Academie voor Lichamelijke Opvoeding,” vertelt Marloes. “Vervolgens heb ik Personeel & Arbeid gestudeerd en toen nog Bedrijfskunde. Ik heb alle drie de studies afgemaakt, maar ben uiteindelijk toch in een andere sector beland.”
Zo’n 16 jaar lang werkte ze als personeelsadviseur: “Maar op een gegeven moment was ik het gewoon beu. Het werd tijd om te onderzoeken waar ik nou echt blij van werd. En dat bleken m’n allereerste baantjes te zijn. Ik deed recreatiewerk op Texel, maar heb ook drie jaar lang een bijbaantje gehad in de bioscoop. Deze uitkomst betekende voor mij de switch naar de theater- en evenementensector.”
Hobbels op het pad
“Toen ik had besloten wat ik wilde, kon ik aan de slag bij een theater in het noorden van het land. Daar heb ik een jaar gewerkt en ik voelde gelijk dat ik in deze sector op m’n plek zat. Helaas kreeg ik toen geen contractverlenging.” En dat was niet het enige wat er niet goed ging voor Marloes: “Ik kreeg kort daarna een ongeluk met m’n paard en kwam thuis te zitten.”
Zware hersenschudding, whiplash en een gekneusde rug was de diagnose. “Eerst heb ik drie weken helemaal plat gelegen en daarna ben ik nog een hele tijd uit de running geweest. Ik had ook gewoon helemaal geen energie, maar uiteindelijk ging het beetje bij beetje beter. Ik wilde weer heel graag in de culturele sector aan de slag.”
Opstarten bij DNK
Hoewel Marloes weer aan de slag wilde, was er op dat moment geen passende vacature bij DNK. “Toch heb ik gewoon maar een sollicitatiebrief geschreven. En ik had het geluk dat deze brief intern werd doorgestuurd naar de juiste personen. Ik kon beginnen met een ‘werkervaringsplek’, twee keer per week achter de balie. Hierdoor kon ik re-integreren na het ongeluk, uren opbouwen en m’n belastbaarheid uitzoeken. Vanuit m’n re-integratie werd ook nog gevraagd of ik interesse had in de functie van administratief secretarieel medewerker. Maar ik dacht: ‘Dat is m’n ding niet. Dat ga ik niet doen’.”
Maar ja, de vacature bleef onvervuld, dus de vraag kwam na verloop van tijd opnieuw bij Marloes te liggen. “Ik had de organisatie leren kennen, vond het leuk hier en was vooral blij dat ik mocht blijven na m’n re-integratie. Op 1 januari kreeg ik m’n officiële contract als administratief secretarieel medewerker én ik kreeg al vrij snel taken in de backoffice erbij. Dat wil zeggen: werkzaamheden met betrekking tot ons ticketsysteem. Later kreeg ik er ook nog diensten bij als voorstellingsbegeleider, iets waar ik tijdens m’n re-integratie al mee had mogen proefdraaien.”
"Het is altijd een opluchting om op de avond van een voorstelling te merken dat het proces met het omboeken van de tickets goed is gegaan."
Voorkant vs. achterkant
Als voorstellingsbegeleider ontvangt Marloes de artiesten bij DNK, maar ook het publiek. Daarnaast zorgt ze ervoor dat alles rondom een voorstelling zo vlekkeloos mogelijk verloopt.“ Op dit moment draai ik één à twee diensten per week als voorstellingsbegeleider. Stiekem is dat waar m’n hart ligt. Je draagt in die rol bij aan een stukje klantbeleving. Je zorgt dat het publiek een fijne, gezellige avond heeft. Bovendien zijn mensen die naar het theater komen bijna altijd blij. Ik zie het onder andere als mijn taak om het publiek ook weer blij en vrolijk naar huis te laten gaan. Dan kan ik zelf ook met een tevreden gevoel naar huis.
Hoewel Marloes haar hart dus bij het werk op de vloer ligt, ziet ze ook dat deze voorkant niet zonder een achterkant kan: “Wanneer we bijvoorbeeld bezoekers ná de aankoop van hun tickets toch andere plekken moeten toewijzen, is het een opluchting om op de avond zelf te merken dat het proces met het omboeken van de tickets goed is gegaan.
Werken met de feestdagen
Wat Marloes verder nog heel graag kwijt wil? “Op de avonden en in de weekenden werken heeft altijd wat anders dan ‘normaal’ op kantoor. Misschien mag ik het na een jaar hier werken nog niet zeggen, maar je collega’s voelen op dat soort momenten als familie. Het is het cluppie waarmee je alles moet runnen. Dat voelt heel erg… ‘met elkaar’.” Ook tijdens feestdagen staat Marloes wel eens ingepland: “en dat is helemaal geen straf hoor. Tweede kerstdag werk ik bij ‘De Notenkraker’. Iedereen is dan in de kerstsfeer, het publiek komt graag naar ons toe. Dat is juist extra gezellig!”
Vorige keer spraken we Floormanager Yanick. Heb je dat artikel nog niet gelezen? Klik dan hier.