Theater biedt zoveel meer - Britt Scholte en Jelle de Jong

DI 19 DEC

Theater biedt zoveel meer - Britt Scholte en Jelle de Jong

Je zit er met je neus bovenop. Daarom leef je mee met de emoties op het toneel en voel je de spanning van dichtbij. En valt er wat te lachen, lach je met de héle zaal. Vraag Britt Scholte en Jelle de Jong naar hun passie en ze vertellen dat er niets gaat boven het theater. "Dat er altijd wat onverwachts kan gebeuren, maakt het extra spannend.’’ Luister naar hun enthousiasme en je snapt dat Britt en Jelle ambassadeurs zijn van het Nationaal Theaterweekend. 

Britt is twintig jaar en speelde de hoofdrol in de tv-serie ‘Brugklas’. Ook kent de tv-kijker haar van ‘Spangas’. Bij de NPO/Zapp was ze te zien in programma’s als ‘Britt en Niek On Topic’ en ‘Superbrein’. Nu vertolkt ze de rol van Kimberly Sanders in de populaire soap ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. Maar haar liefde voor het acteren begon niet voor de camera, maar in het theater waar ze als meisje van tien al in  musicals speelde.  Nu combineert ze de opnamen van GTST met haar rol in de thriller-musical ‘Shock’ waarmee ze een paar avonden per week op de planken staat.

Jelle is dertig jaar. Hij speelde als kind al in de musical ’Oliver’ met Willem Nijholt en volgde de toneelacademie in Maastricht. Bij  het tv-publiek werd hij bekend door de series ‘Moordvrouw’ en ‘Dokter Deen’, waarin hij de zoon van de huisarts van Vlieland speelt. In de theaters was hij onder meer te zien in toneelstukken van Shakespeare en Tsjechov. Nu staat hij in de voorstelling ‘ Vastgoed B.V. . Om meer van de theaterwereld te proeven, had hij als scholier  een baantje bij de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.  ,,Ik werkte daar als afwasser. De kunst was om de borden en kopjes zo snel mogelijk schoon te krijgen, zodat ik in de coulissen nog naar de voorstelling kon kijken.’’ Ook Britt begon haar theaterloopbaan achter de bar. ,,Ik groeide op in Heiloo. Daar is een theatertje waar ik als scholier hielp met biertjes tappen en glazen spoelen. Dat baantje was eigenlijk vooral een excuus om veel in het theater te zijn.’’

Betovering
Op zoek naar verklaringen voor die theaterliefde vertellen ze over de betovering als het doek opgaat. ,,Een voorstelling of een concert neemt je mee naar een andere wereld en prikkelt je fantasie’’, zegt Jelle. ,,Toen ik kinderen van vrienden meenam naar ‘Het Zwanenmeer’, hebben ze daarna  thuis weken gedanst. Zó enthousiast waren ze. Theater werkt soms ook als een vakantie: je ontsnapt ermee uit het dagelijks leven en krijgt er  energie van. Sommige voorstellingen zijn er gewoon om lekker te lachen, andere zetten je juist aan het denken. Of ze laten je in een spiegel kijken. Dan verplaats je je in de karakters op het toneel en denk je: ‘hoe zou ik dat doen?’’’ Britt vertelt dat de voorstelling waarin  ze nu speelt gaat over heftige dingen in het leven van jongeren: gedoe met je ouders, voor het eerst drinken en de vraag of je op jongens of meisjes valt. ,,De musical laat zien hoe anderen daarmee omgaan en hoe belangrijk vriendschap is als je het moeilijk hebt. Ik hoop dat de voorstelling daarmee voor bezoekers een leidraad is bij het maken van hun eigen keuzes.’’

Bang
Ze weten allebei uit eigen ervaring hoe theater het publiek kan raken. Zo vertelt Britt dat in de musical ‘Shock’ een personage voorkomt dat pillen slikt om haar paniekaanvallen onder controle te houden. Dat loopt niet goed af.  ,,Na de voorstelling komen er wel eens bezoekers naar ons toe met soortgelijke problemen. Door de musical durven ze dat dan ter sprake te brengen en gaan ze op zoek naar oplossingen. Zó sterk kan de invloed van theater dus zijn.’’ Jelle vertelt over het toneelstuk van ‘De Verleiders’  waarin de acteurs het bankwezen op de korrel namen. ,,Toen ik die voorstelling had gezien, ben ik gauw met mijn bankadviseur gaan praten om mijn eigen hypotheek onder de loep te nemen. Dat kwam omdat het theater me aan het denken had gezet.’’

Brief
Theater brengt veel meer teweeg dan entertainment op een beeldscherm, vinden ze. ,,Als het voor je ogen gebeurt, komt het veel directer bij je binnen’’, zegt Britt. ,,Het is ook intiemer. Als je erbij bent, voel je de emoties en zit je op het puntje van je stoel,’’ meent Jelle. ,,Daar komt bij dat je een voorstelling met het hele publiek tegelijk beleeft. Als er bij een spannend toneelstuk een  siddering door de zaal gaat, wordt het extra spannend. En als het hele publiek bij cabaret lacht, voel je die lach door de zaal rollen. Daar kan geen tv-serie tegenop.’’

Ben je bij een theatervoorstelling, heb je het gevoel dat die speciaal voor jou is gemaakt, zegt Jelle. ,,Dat heb je niet als je naar Netflix kijkt. Juist in deze tijd van vluchtige social media biedt theater een geweldige beleving. Dat is een meerwaarde. Vergelijk het maar met het verschil tussen een berichtje op je telefoon of een handgeschreven brief. De woorden van zo’n brief maken veel meer indruk. Die blijven hangen omdat ze troost of reflectie bieden. Zo werkt theater ook.’’

Nieuw publiek  
Met hart en ziel zijn ze daarom ambassadeurs van het Nationaal Theaterweekend. Omdat ze hopen dat het evenement een nieuw publiek naar de schouwburgen trekt. ,,Gelukkig doen heel veel theaters mee, zodat vrijwel iedereen in zijn eigen buurt terecht kan. En met kaartjes voor een tientje per voorstelling is het ook voor iedereen haalbaar. Dat maakt de drempel laag.’’ Voor wie voor het eerst bij een theater binnenstapt hebben ze een tip: ,,Lees van tevoren iets over het aanbod. Dan kun je een voorstelling kiezen die bij je past.’’

Ook rekenen ze erop dat het Nationaal Theaterweekend reguliere bezoekers uitdaagt om ook eens van een andere kunstvorm te proeven dan hun ‘vaste gerecht.’ Dus dat de cabaretfan een keer een operakaartje koopt. Of dat de dansliefhebber een kijkje neemt bij een toneelstuk. ,,Er is zo veel moois te zien dat het zonde is om thuis te blijven.’’

Tijdens het Nationaal Theaterweekend staan ze zelf op de planken en zijn ze in touw voor hun ambassadeursrollen. ,,Maar als ik vrij was, zou ik drie dagen lang voorstellingen bezoeken’’, zegt Britt. ,,Normaal ga ik graag naar musicals, dus zou ik de uitdaging zoeken door naar een toneelstuk te gaan. ‘Romeo en Julia’ spreekt me bijvoorbeeld aan. En het stuk waarin Jelle speelt, wil ik nog zien.’’ Jelle zet de musical ‘Shock’op zijn lijstje om  Britt aan het werk te zien. ,,Meestal ga ik naar toneel. Dan is haar musical goed voor de afwisseling. Maar ook zou ik graag een dansvoorstelling of een klassiek concert willen  bijwonen. Als je dat in één weekend kunt doen voor een paar tientjes, is dat een buitenkansje.’’

Het programma tijdens het Nationaal Theaterweekend in DNK:

Vrijdag 26 januari
20.00 uur Cabarestafette met Felix Heezemans, Fuad Hassen en Nabil

Zaterdag 27 januari
11.00 tot 17.00 uur Baby, Peuter & Kleuter Markt
12.00 tot 15.30 uur Puzzeltocht door DNK
16.00 tot 16.30 uur Inleiding NNTwee
20.00 uur Wëreldbänd - SLÄPSTICK
20.00 & 21.30 uur Rundfunk - Wachstumsschmerzen

Zondag 28 januari
10.30 uur Kleuterbios Disney Junior Party
14.00 uur Cowboy Billie Boem en de Circusdirecteur
13.30 & 15.30 uur Kolkende Taal aflevering 31 & 32