Maand v/d Geschiedenis: Madeliefjes

DI 8 OKT

Maand v/d Geschiedenis: Madeliefjes

Eenmalige filmvertoning op zondag 13 oktober van Madeliefjes (1966) van regisseur Vera Chytilová, met een inleiding van voormalig IFA-programmeur Janine van den Brink.

Tijdens de Maand van de Geschiedenis staat het thema Zij/Hij centraal en richten honderden culturele, literaire en mediaorganisaties zich op de vraag hoe genderverschillen historisch gevormd zijn. IFA programmeert al 40 jaar films uit de hele wereld waarin het vrouwelijk perspectief voorop staat. Het filmfestival biedt ruimte om te reflecteren en met elkaar in gesprek te gaan over alternatieve visies op bestaande verhalen. Eén van die visies is die van de Tsjechische regisseur Vera Chytilová. IFA heeft een bijzondere band met haar speelse, anarchistische film Madeliefjes, die maar liefst drie keer eerder werd vertoond op het festival. 

De filmvertoning is een samenwerking van IFA, Filmliga en DNK.

Koop HIER je tickets.


Madeliefjes (Sedmikrásky)
Het rebelse Madeliefjes uit 1966 volgt twee meisjes die zich vervelen en besluiten met stelen, liegen en onrust stoken verder door het leven te gaan. 
De film werd gefinancierd met geld van de staatsfilmstudio, maar werd bij het uitbrengen in de ban gedaan door de autoriteiten. Zogenaamd vanwege de vele scènes waarin met eten gegooid wordt. De onderhuidse kritiek op het regime is waarschijnlijk meer bepalend voor de afwijzende reactie. Na de Russische inval in 1968 maakten de Tsjechische autoriteiten het Chytilová moeilijk werk te vinden; ze ging commercials regisseren onder de naam van haar man, cameraman Jaroslav Kučera. De madeliefjes uit de titel zijn twee meisjes van 17, die allebei Marie heten. Ze zitten in hun bikini aan het zwembad en beslissen dat, omdat de wereld verrot is en conventies zinloos, ze zich overeenkomstig mogen gedragen. Gedurende enige tijd amuseren ze zich met het prikkelen en dan teleurstellen van de seksuele verwachtingen van oudere mannen. Als dit spelletje gaat vervelen trekken ze naar een nachtclub waar ze zich bezatten en misdragen tot ze eruit worden gegooid. Maar de twee zijn niet te stoppen in hun haat tegen de consumptiemaatschappij; een banket eindigt in een orgie van vernieling in pure slapstick-stijl. Deze surrealistische fantasie bleek de meest avontuurlijke en anarchistische van alle Tsjechische films van de jaren zestig.