BERLIN & Het Zuidelijk Toneel

True Copy

Berlin & Het Zuidelijk Toneel

Genre: Toneel

Op 6 mei 1994 vallen gendarmes het landgoed van Geert Jan Jansen binnen. Ze stuiten op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel en Matisse, afkomstig uit het penseel van deze Assenaar. Meer dan twintig jaar neemt de meestervervalser de kunstwereld in het ootje, zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven. ‘True Copy’ legt de hypocrisie bloot. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te gaan in een briljant vormgegeven leugen?

Onlangs gaf Geert Jan Jansen een onthullend interview in de Trouw. Lees het artikel hier.

TIP: Na afloop van de voorstelling is er een nagesprek met kunstjournalist Anneke van Wolfswinkel en Annemiek Rens, de hoofdconservator van het Drents Museum.

 

selecteer datum en tijd

Deze voorstelling staat niet meer op de agenda. Voor een overzicht van ons speelprogramma ga je naar agenda & tickets

“BERLIN bedient zich razendknap van de werkelijkheid van de Nederlandse kunstvervalser Geert Jan Jansen. (…) Vals en authentiek lopen compleet in elkaar over.”
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

NRC Handelsblad

“Het is zoals Jansen zei: ‘Soms is het gewoon heerlijk om bedrogen te worden.’”
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

De Standaard

"True Copy zet theater simpel en vooral grandioos in als middel tussen verbeelding en goedgelovigheid. Wat is wel, wat is niet waar? Is cult kunst of namaak? Een ding is zeker, True Copy deelt een kunstschop uit."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Trouw

scènefoto's

Tip van onze programmeur Hilde Scholten

Als iets te mooi is om waar te zijn, moet je het maar niet geloven. Het is een bekende waarschuwing, waar toch niet iedereen zich meteen door geremd voelt. Ook Mira Feticu niet, de in Nederland woonachtige Roemeense die een boek schreef over de kunstroof uit de Rotterdamse Kunsthal, waarbij in 2012 zeven beroemde schilderijen hopeloos vermist raakten. Toen Feticu via een anonieme tipgever in verschillende brieven op de hoogte werd gebracht van de vindplaats van de ontvreemde Tête d'Arlequin van Picasso, besloot ze dan ook op zoek te gaan. Haar vreugde om de spectaculaire vondst - middenin een Roemeens bos – sloeg al snel om in woede toen duidelijk werd dat het doek slechts een replica betrof van de hand van meestervervalser Geert Jan Jansen. En achter de tips zaten de Antwerpse theatermakers van de groep Berlin. Zij hadden de bijna niet van echt te onderscheiden kopie gebruikt om hun nieuwe voorstelling ‘True Copy’, over het werk van Geert Jan Jansen, te promoten. Met hun hele actie zorgden ze voor wereldnieuws. Zelfs The New York Times schreef er over.

In ‘True Copy’ gaat het niet zozeer om het tonen van het knappe werk van een meestervervalser. De theatermakers willen liever verder ingaan op de tegenstellingen: waar en niet waar, kunst en replica, kunst creëren en een kunstje doen, en verbeelding en goedgelovigheid. Dat het vakmanschap van Geert Jan Jansen zeer geschikt is om dit verhaal te vertellen, blijkt wel uit het feit dat grote kunstenaars als Pablo Picasso en Karel Appel echtheidscertificaten uitschreven bij replica’s die Jansen van hun werk maakte. Zelfs nu Jansen al jarenlang bekend is als kunstvervalser, hangen er wereldwijd in grote musea nog steeds vier replica’s van hem. En dat terwijl specialisten en publiek denken met het echte werk te maken te hebben. Maar volgens Geert Jan Jansen gaat het er niet om of een kunstwerk echt is, als het maar ‘kwaliteit’ heeft. ‘Soms is het gewoon heerlijk om bedroegen te worden’, aldus Jansen. Maar met die stelling is Mira Feticu het misschien nog steeds niet helemaal eens…

De voorstelling ‘True Copy’ is in de goede traditie van Berlin een zogeheten docu-theatervoorstelling, een interdisciplinaire mix rondom een bestaand verhaal. Het heeft in België en Nederland al vele toeschouwers de ogen geopend. En niet alleen ten aanzien van de kunstwereld. Een recensent van de Theaterkrant schreef zelfs dat ‘niet alleen’ het museumbezoek na het zien van ‘True Copy’ ‘anders’ zal zijn. Durf je aan het begin van 2020 dus een kunst- en levens-veranderend experiment aan, wees dan op 12 januari van harte welkom bij ‘True Copy’ in DNK. Na afloop vindt er voor de gelegenheid een nagesprek plaats met Annemiek Rens, de enige echte Hoofdconservator Kunst van het Drents Museum.

Hilde Scholten
Programmeur Podium DNK

deze week bij dnk