20 - 2001,5mLIVETICKET> 20

Nederlandse Bach Academie

ELIAS, oratorium van Felix Mendelssohn-Bartholdy

Zijn er tegenwoordig nog idealisten die recht uit het hart durven te spreken? Die overal waar machtsmisbruik plaats vindt op de bres gaan staan voor de underdog? Die met bliksemende taal ons een spiegel voor houden? En ons voortdurend oproepen: Mens, durf te kiezen?

Zo’n man was Elia, hij leefde 2900 jaar geleden in het Bijbelse Israël. Hij wordt gezien als een van de belangrijkste profeten en neemt een bijzondere plaats in binnen het joodse en christelijk geloof. Als een door God geïnspireerde eenling verzet hij zich tegen individuen en groepen die misbruik maken van hun macht. Krachtig is Elia als hij foute gezagsdragers en valse profeten aan de kaak stelt, voor joker zet. Maar ook als hij mensen oproept om een keuze te maken voor een betekenisvol leven. Dat vraagt heel veel energie. Soms voelt Elia zich daardoor leeg, nietig en eenzaam. Maar in de zacht suizende wind hervindt hij dan zijn inspiratie, de bron van zijn bestaan.

De Nederlandse Bach Academie voert dit monumentale oratorium uit in een jonge, dynamische setting die de actualiteit van het oude verhaal onderstreept. Daarnaast worden op een groot doek continu filmbeelden geprojecteerd die organisch voortvloeien uit de muziek. Met als doel de verbeelding van het publiek te versterken. Een detail van een gezicht of een waterdruppel naast een weids woestijnlandschap of een kapotgeschoten stad. Het koor verbeeldt de verschillende grote groepen zoals het volk, de priesters e.d.. De ‘Elias’ wordt zo een theaterconcert dat een onuitwisbare indruk zal achterlaten bij een publiek van alle leeftijden. Met als hoofdgedachte: volg je eigen intuïtie, je eigen verstand en laat je niet intimideren door mensen die boven je menen te staan. Kies de weg die bij jou past.

(Dit concert is geprogrammeerd bij DNK door een extern gezelschap en maakt geen onderdeel uit van onze reguliere programmering.)

Let op: De Rijksoverheid verplicht bezoekers vanaf 13 jaar om bij hun bezoek de QR-code van hun coronatoegangsbewijs te tonen, in combinatie met een geldig identiteitsbewijs (vanaf 14 jaar). Deze QR-code, op je smartphone of in print, kan online en telefonisch worden opgevraagd. Lees hier meer over het Coronatoegangsbewijs.

Deze voorstelling staat niet meer op de agenda. Voor een overzicht van ons speelprogramma ga je naar agenda & tickets

Utrecht Te Deum and Jubilate van Händel
Utrecht Te Deum and Jubilate is de algemene naam voor een heilige koorcompositie in twee delen, geschreven door George Frideric Händel ter ere van het Verdrag van Utrecht, dat de Vrede van Utrecht in 1713 vestigde en de Spaanse Successieoorlog beëindigde.
Queen Anne van Groot-Brittannië was zo tevreden over de vredesbesprekingen, dat zij G.F. Händel de opdracht gaf tot het componeren van Utrecht Te Deum en Utrecht Te Jubilate. Händel voltooide de stukken in januari 1713, enkele maanden voor het tekenen van de vrede op 11 april. De eerste uitvoering vond plaats op 7 juli 1713 in St Paul’s Cathedral in Londen.
Toch was de Vrede van Utrecht voor heel Europa bijzonder belangrijk: ze garandeerde dat er een kwarteeuw geen oorlogen werden gevoerd – een ongekend feit in de Europese geschiedenis tot dan toe.
De Vrede van Utrecht mag ons als Nederland dan wel niets hebben opgeleverd, we hielden er in elk geval Händels meeslepende stuk aan over. Muziek kent geen grenzen. Het is Händel op zijn best.

Requiem van Fauré
“Een heel menselijk gevoel van hoop in eeuwige rust.” Zo omschreef de Franse componist Gabriel Fauré (1845-1924) zijn Requiem. Waar de meeste requiems verdoemenis en rouw verklanken, heeft Fauré juist een requiem vol hoop gecomponeerd. Maar dat ging niet vanzelf: het was een proces dat wel 23 jaar zou duren. Maar bovenal had Fauré een heel andere visie op de dood dan in deze requiems te horen was. “Een gelukkige bevrijding, een streven naar geluk hierboven in plaats van een pijnlijke ervaring,” zo beschouwde Fauré het sterven. En dat uitte hij in de hoopvolle en ingetogen klanken van zijn Requiem: “Mijn Requiem is zachtmoedig van temperament, zoals ikzelf,” zei hij erover.
Een requiem passend bij de laatste concerten van de Nederlandse Bach Academie.

.